استاد حیات‌وحش و مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن انتقاد از گردشگری و طبیعت‌گردی بی‌ضابطه در کشور گفت که اتومبیلرانی آفرود آسیب‌های جدی به طبیعت وارد می‌کند.

هجوم به زیستگاه‌ها با شعار حفظ محیط زیست‌

اتومبيلراني يا موتورسواري در طبيعت و خارج از جاده كه به آفرود (off road) شهرت دارد و چندسالي است در كشور رونق يافته و بيشتر با هدف رونق گردشگري در كشور انجام مي‌شود، انتقادات بسياري را به‌دليل آسيب زدن به محيط‌زيست در پي داشته اين در حالي است كه برخي از اين گروه‌ها براي پوشاندن اين مسئله از شعارهاي زيست‌محيطي استفاده مي‌كنند؛ براي نمونه اواخر آبان ماه امسال، خبري مبني بر برگزاري نخستين دوره آفرود با شعار حمايت از يوزپلنگ ايراني منتشر و باعث نگراني دوستداران محيط‌زيست شد به‌ويژه آنكه منطقه‌اي براي برگزاري دوره انتخاب شده بود كه بنا به اعلام لوت شناسان بخشي از آن، زيستگاه يوزپلنگ است و طي سال‌هاي گذشته چندين بار رد و آثار اين حيوان در منطقه مشاهده شده است.

اسماعيل كهرم در گفت‌وگو با ايلنا، در مورد اتومبيلراني و موتورسواري آفرود و تأثير آن بر محيط‌زيست گفت: زماني كه يك مسير به دفعات زياد محل عبور خودرو مي‌شود، خاك آن منطقه فشرده شده و منفذهايي كه زير آن به‌عنوان لانه حيوانات قرار دارد، تخريب مي‌شود و حيوانات داخل لانه يا فرار مي‌كنند و يا مي‌ميرند.

وي ادامه داد: همچنين براساس تحقيقي كه در سوئيس انجام داديم متوجه شديم جانوران از جاده فرار مي‌كنند؛ يعني حيوانات جاده را به‌عنوان يك منطقه خطرناك مي‌شناسند و از آن عبور نمي‌كنند و اين موضوع به بچه‌هاي آنها نيز منتقل مي‌شود؛ بنابراين تكليف جاده مشخص است اما زماني كه خودرو خارج از جاده (آفرود) حركت مي‌كند، حيوانات غافلگير مي‌شوند و سبب له‌شدن حيوانات زير چرخ اين ماشين‌ها مي‌شود؛ زيرا حيوانات نمي‌دانند كه قرار است از اين مناطق ماشين بگذرد.

اين استاد حيات‌وحش با اشاره به گسترش اتومبيلراني آفرود در كويرهاي ايران افزود: از آنجا كه در بيابان آفتاب تند است حيواناتي همانند مارمولك‌ها، لاك‌پشت‌ها، گربه‌هاي شني و... براي دور بودن از آفتاب زير خاك لانه مي‌سازند و آفرود لانه‌ آنها را خراب مي‌كند. كهرم با بيان اينكه اين نوع اتومبيلراني به پوشش گياهي نيز آسيب مي‌زند، توضيح داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد 8 هزار جانور به يك بوته بزرگ گون وابسته هستند و از سايه و ميوه‌اش استفاده مي‌كنند يا در آن براي شكار كمين مي‌كنند. با اين حساب وقتي اتومبيل‌هاي آفرود از روي اين بوته رد مي‌شوند مشخص است كه اين نوع تفريح مي‌تواند به محيط‌زيست آسيب بزند.

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: رفتن به طبيعت اصول خاصي دارد و اينطور نيست كه عده‌اي با خودروهاي آخرين مدل هوس بيابانگردي كنند و اسمش را اقدام محيط‌زيستي بگذارند.

کد خبر 353447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha